Svou cestou #22 – O spění k rovnováze s Renatou Ježkovou

#svoucestou – rozhovory s rodiči a dětmi na cestě ke svobodnému vzdělávání

Renata vystudovala pedagogickou fakultu, pracuje jako psychosomatická terapeutka, ale dělá i marketing. Má dva syny, kterým je 13 a 10 let a nikdy nechodili do školy. S Renatou se znám už 20 let a považuju ji za jednoho z nejmoudřejších lidí v mém okolí. Pomohla mi pochopit velkou spoustu věcí, díky nimž se mi – jak doufám – daří léčit svá zranění z dětství a být lepším rodičem. Jak se stalo, že Renata vlastně sama studovala sebeřízeně? Jaké tři vysoké školy zkusila a jakým způsobem a proč studovala psychologii? Co je jejím životním cílem? Jak se postupně měnila s narozením dětí a kdy pochopila, že duše a tělo nejsou dvě oddělené věci? A jak tohle všechno souvisí se školou a učením? Proč má Renata pocit, že základní školy nepřispívají ke vzdělání a proč je škola od začátku do konce nezdravá? Jakou hroznou zkušenost udělala Renata se starším synem v jediném dni, kdy zkusil jít do školky? Jak funguje jejich domácí vzdělávání? Co považuje Renata za všeobecný přehled a proč je to něco úplně jiného, než se učí ve školách? Jaké následky vzdělávacího systému viděla Renata na svých podřízených v práci? Jak jde dohromady běžné školství a samostatnost v pozdější práci? Proč je tak těžké přejít z hierarchizovaného uspořádání na jiné? Jak velký rozdíl je mezi dětmi, které nikdy nechodily do běžné školy a těmi, které dostanou svobodu až po několika letech „v systému“? Co kluci a technologie? Proč Renata technologie nedémonizuje, ale naopak o nich s dětmi komunikuje a jak? Jak na online hrách učit děti pracovat s jejich emocemi a proč nedává smysl jim něco zakazovat? Proč bychom se měli raději dětí víc ptát a na co? Co radí Renata rodičům, kteří mají nějaké strachy? Jak děti vyvažují dynamiku v rodině a proč to není pro rodiče vždy komfortní? Proč se to, co nás na našich dětech nejvíc štve, dotýká našich vlastních bolestí? Kdy Renatě s úlevou došlo, že může děti přestat vychovávat a jaký byl jeden z jejích transformačních momentů? A co stačí místo výchovy? 

Video:

Podcast: