Z rozhovoru: Svobodné děti mají větší šanci na duševní zdraví.

„Spousta dospělých vám řekne, že děti nejsou schopné svobodného života. A stejný argument padal v historii, když se rušilo otrokářství v severní Americe: ‚Oni nejsou schopní žít svobodně a samostatně, my se o ně staráme.‘ No proč nejsou schopné fungovat svobodně a samostatně? Protože jsme jim tu svobodu a samostatnost vzali.”

„Kdyby se školní docházka zdobrovolnila a děti mohly školy využívat školy jako centra vzdělávání, tak by se teprve ukázalo, jestli je ten školský systém dobrý a má nějaký smysl.”

„Stačí se podívat na učebnice, které jsou většinou hnusné. A pak jdete do knihkupectví a tam vidíte tisíce nádherných encyklopedií, které to dítě zhltne během hodiny. A protože je zrovna v tu chvíli nastartované a to téma ho zajímá, tak si do hlavy uloží mnohem více informací, než když budeme dítě nutit dělat pětačtyřicet minut toto, a pak zase něco jiného.”

V podcastu Na Kafi jsme si povídaly i o tom, proč se svobodný systém vzdělávání hodí pro všechny děti a pro téměř všechny rodiče. Jaké s sebou přináší výhody. Jakým způsobem starší děti naskakují do systému, když se chtějí vydat třeba na kariérní dráhu lékaře, nebo proč jsou svobodné děti duševně vyspělejší.

„Nebojí se komunikovat s dospělým a argumentovat, vědí, že se svobodou jde ruku v ruce zodpovědnost,“ dodává s tím, že svobody je přirozeně schopen každý. Naopak nejhorší, co lidská bytost může zažít, je bezmoc. Spolu se strachem je to základ každého traumatu.”

Link na celý rozhovor pro OnaDnes.cz je zde.