Zahradník, ne učitel.

„Můžeme sami sebe vnímat spíše jako zahradníky než jako učitele. Zahradník rostliny „neroste“, ale snaží se poskytnout jim vše, co si myslí, že by mohly k růstu potřebovat, a ony rostou samy.“ John Holt

Smysluplné a mozkově kompatibilní učení vychází z vnitřní motivace.

Stačí pozorovat miminka a malé děti.

Něco vidím → zaujme mě to → zkoumám to → zkusím to → zkouším to znovu a znovu → zlepšuju se v tom → učím se.

Jsem vděčná za to, že můžu být takhle zblízka součástí tohohle procesu už potřetí. Každé z mých dětí je jiné, každé je v jiné životní fázi. Big Bro oslaví za pár měsíců 21. narozeniny, Big Sis je sebeřízená unschoolingová střela a brzo jí bude 15 a Lil Sis už 3,5 roku nasává kromě mlíka taky všecko, co se kolem ní děje.

Rodičovství je rozhodně ta nejzajímavější a nejpoučnější věc, co mě kdy potkala.

Už jste viděli náš Svobodné děti – dokumentární film? Taky vás a vaše děti svoboda tak dostala, že už neumíte a nechcete udělat ani krok zpět?

Příště napíšu něco o vnitřní motivaci a o tom, proč ji nelze vyvolat, natož v prostředí, kde je dítě nedobrovolně.